FISA POSTULUI
Numele si prenumelui :DR.BUDAU PUIU GHEORGHEE
Unitatea Sanitara :CMI.DR,
Numele si prenumelui :DR.BUDAU PUIU GHEORGHEE
Unitatea Sanitara :CMI.DR,
Gradul Profesional : Medic primar medicina de familiei
Nivelul postului : MEDIC PRIMAR MF.
Nivelul postului : MEDIC PRIMAR MF.
Atributii :
Acorda asistenta medicala in specialitatea medicina generala / medicina de familie
Acorda asistenta medicala de urgenta in limitele competentelor profesionale ce ii revin din
autorizatia de libera practica
examinarii in buletinul tipizat al unitatii
Prescrie tratamentul adecvat fiecarui pacient, cu respectarea normelor in vigoare
Respecta confidentialitatea actului medical
Respecta intimitatea fiecarui pacient
Respecta programul de lucru si regulamentul de ordine interioara al unitatii
Furnizorul de servicc medicale primare le are următoarele obligaţii:
1. să asigure în cadrul serviciilor furnizate potrivit pachetului de servicii de bază toate
activităţile necesare, în limita domeniului de competenţă a asistenţei medicale primare. Deasemenea, are obligaţia de a interpreta investigaţiile necesare în stabilirea diagnosticului;
2. să actualizeze lista proprie cuprinzând asiguraţii şi persoanele beneficiare ale pachetului
minimal de servicii medicale înscrise ori de câte ori apar modificări în cuprinsul acesteia, în
funcţie de mişcarea lunară a asiguraţilor şi a persoanelor beneficiare ale pachetului minimal de
servicii medicale, şi să comunice aceste modificări caselor de asigurări de sănătate - această
actualizare nu se referă la calitatea de asigurat; să actualizeze lista proprie în funcţie de
comunicările transmise de casele de asigurări de sănătate; să comunice caselor de asigurări de
sănătate datele de identificare a persoanelor cărora li s-au acordat serviciile medicale prevăzute în
pachetul minimal de servicii medicale; medicul de familie are obligaţia să anunţe în scris, în
momentul înscrierii pe lista proprie a unui asigurat plecat de la un alt medic de familie, atât
medicul de familie de la care a plecat asiguratul, cât şi casa de asigurări de sănătate, în maximum
15 zile lucrătoare; medicul de familie de la care a plecat asiguratul are obligaţia să transfere fişa
medicală a asiguratului, prin poştă, medicului primitor, în termen de 15 zile lucrătoare de la
solicitare şi să păstreze minimum 1 an o copie după fişa medicală a acestuia;
3. să înscrie din oficiu copiii care nu au fost înscrişi pe lista unui medic de familie odată cu
prima consultaţie a copilului bolnav în localitatea de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă a
acestuia. Nou-născutul va fi înscris pe lista medicului de familie care a îngrijit gravida, dacă
părinţii nu au altă opţiune exprimată în scris, imediat după naşterea copilului;
4. să înscrie pe lista proprie gravidele şi lehuzele neînscrise pe lista unui medic de familie la
prima consultaţie, în localitatea de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă a acestora ori la sesizarea
reprezentanţilor din sistemul de asistenţă medicală comunitară;
5. să nu refuze înscrierea pe lista de asiguraţi a copiilor, la solicitarea părinţilor, aparţinătorilor
legali sau la anunţarea de către casa de asigurări de sănătate cu care a încheiat contract de
furnizare de servicii medicale ori de către primărie, precum şi la sesizarea reprezentanţilor din
sistemul de asistenţă medicală comunitară sau a direcţiilor de protecţie a copilului pentru copiii
aflaţi în dificultate din centrele de plasament sau din familii substitutive;
6. să respecte dreptul la libera alegere de către asigurat a medicului şi a furnizorului; pentru
asiguraţii incluşi în Programul naţional cu scop curativ, alegerea furnizorului se face dintre cei
nominalizaţi prin actele normative în vigoare;
7. să respecte dreptul asiguratului de a-şi schimba medicul de familie după expirarea a cel puţin
6 luni de la data înscrierii pe lista acestuia; în situaţia în care nu se respectă această obligaţie, la
sesizarea asiguratului, casa de asigurări de sănătate cu care furnizorul a încheiat contract de
furnizare de servicii medicale va efectua actualizarea listei medicului de familie de la care
asiguratul doreşte să plece, prin eliminarea asiguratului de pe listă;
8. să solicite asiguraţilor, la înscrierea pe lista proprie, documentele justificative care atestă
calitatea de asigurat conform prevederilor legale în vigoare;
9. să prescrie investigaţii paraclinice numai ca o consecinţă a actului medical propriu;
investigaţiile paraclinice recomandate trebuie să fie în concordanţă cu diagnosticul. Pentru
recomandarea de investigaţii paraclinice trebuie să utilizeze biletele de trimitere pentru
21
investigaţiile paraclinice din sistemul asigurărilor sociale de sănătate, care sunt formulare cu
regim special, unice pe ţară. Medicul de familie va refuza transcrierea de investigaţii paraclinice
care sunt urmare a unor acte medicale prestate de alţi medici.
10. să furnizeze tratamentul adecvat şi să prescrie medicamentele sub forma denumirii comune
internaţionale (DCI), astfel cum acestea sunt prevăzute în Lista denumirilor comune internaţionale
corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii cu şi fără contribuţie personală, pe
bază de prescripţie medicală, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, cu excepţia cazurilor
justificate medical în fişa medicală a pacientului, situaţie în care medicul prescrie medicamentele
necesare pe denumire comercială, şi după caz, în concordanţă cu diagnosticul, numai ca o
consecinţă a actului medical propriu. Pentru prescrierea medicamentelor şi a unor materiale
sanitare trebuie să utilizeze formularul de prescripţie medicală pentru medicamente cu şi fără
contribuţie personală din sistemul asigurărilor sociale de sănătate, care este formular cu regim
special, unic pe ţară. Medicul de familie va refuza transcrierea de prescripţii medicale pentru
medicamente cu sau fără contribuţia personală a asiguraţilor şi după caz, pentru unele materiale
sanitare, care sunt consecinţe a unor acte medicale prestate de alţi medici. Excepţie fac situaţiile în
care pacientul urmează o schemă de tratament stabilită conform reglementărilor legale în vigoare
pentru o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice, iniţiată prin prescrierea primei reţete
pentru medicamente cu sau fără contribuţie personală şi, după caz, pentru unele materiale sanitare
de către medicul de specialitate aflat în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate,
comunicată numai prin scrisoare medicală, folosind exclusiv formularul tipizat aprobat prin ordin
al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate precum
şi situaţiile în care medicul de familie a prescris medicamente cu şi fără contribuţie personală la
recomandarea medicului de medicina muncii, recomandare comunicată prin scrisoare medicală.
Pentru medicamentele cu sau fără contribuţie personală prescrise în baza scrisorii medicale
primite de la medicul de medicina muncii, se va completa prescripţie medicală distinctă.
Pentru „Programul pentru compensarea în procent de 90% a preţului de referinţă al
medicamentelor acordate pensionarilor cu venituri realizate numai din pensii de până la 600 de lei
pe lună” medicul de familie prescrie inclusiv medicamente ca o consecinţă a actului medical
prestat de alţi medici aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pe baza
scrisorii medicale.
11. să respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate în conformitate cu
prevederile art. 238 şi 239 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, referitoare la diagnostic şi tratament;
12. să informeze asiguraţii cu privire la obligaţiile furnizorului de servicii medicale şi ale
asiguratului, referitoare la actul medical;
13. să respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum
şi intimitatea şi demnitatea acestora;
14. să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea
realizată conform contractului de furnizare de servicii medicale; factura va fi însoţită de
desfăşurătoarele/documentele justificative privind activităţile realizate, separat pentru asiguraţi,
pentru persoanele cărora li s-a acordat asistenţă medicală pentru accidente de muncă şi boli
profesionale, pentru cazurile prezentate ca urmare a situaţiilor în care le-au fost aduse prejudicii
sau daune sănătăţii de către alte persoane, pentru titulari ai cardului european de asigurări sociale
sănătate/ beneficiari ai formularelor europene emise in baza Regulamentului CEE nr. 1408/1971
şi pentru beneficiari ai acordurilor, înţelegerilor, convenţiilor sau protocoalelor internaţionale cu
prevederi în domeniul sănătăţii incheiate de Romania cu alte state, care au dreptul şi beneficiază
de servicii medicale pe teritoriul României de la furnizori aflaţi în relaţii contractuale cu casele de
asigurări de sănătate, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, în formatul solicitat de Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate. Desfăşurătoarele se stabilesc prin ordin al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate. Nerespectarea termenelor de depunere a facturii pentru o
perioadă de maximum două luni consecutive în cadrul unui trimestru, respectiv trei luni într-un
an, conduce la măsuri mergând până la rezilierea contractului de furnizare de servicii medicale;
22
15. să raporteze caselor de asigurări de sănătate datele necesare pentru urmărirea desfăşurării
activităţii în asistenţa medicală, potrivit formularelor de raportare stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare; începând cu data implementării sistemului de raportare în timp
real, acesta va fi utilizat de furnizorii de servicii medicale pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
16. să întocmească, prin medicii pe care îi reprezintă, formularul de bilet de trimitere către alte
specialităţi sau în vederea internării, care este formular cu regim special, unic pe ţară, atunci când
este cazul şi să consemneze în acest bilet sau să ataşeze la bilet în copie rezultatele investigaţiilor
paraclinice efectuate în regim ambulatoriu, precum şi data la care au fost efectuate, care
completează tabloul clinic pentru care se solicită internarea; în situaţia ataşării la biletul de
trimitere a rezultatelor investigaţiilor paraclinice medicul va menţiona pe biletul de trimitere că a
anexat rezultatele investigaţiilor paraclinice şi va informa asiguratul asupra obligativităţii de a le
prezenta medicului căruia urmează să i se adreseze;
17. să completeze corect şi la zi formularele privind evidenţele obligatorii cu datele
corespunzătoare activităţii desfăşurate, conform prevederilor legale în vigoare;
18. să respecte programul de lucru prevăzut în contract pe care să-l afişeze la loc vizibil şi să-l
comunice caselor de asigurări de sănătate şi direcţiilor de sănătate publică şi să organizeze
preluarea activităţii medicale de către un alt medic de familie pentru perioadele de absenţă;
19. să anunţe casa de asigurări de sănătate despre modificarea uneia sau a mai multora dintre
condiţiile care au stat la baza încheierii contractului de furnizare de servicii medicale, anterior
producerii acestora sau cel mai târziu la 5 zile lucrătoare de la data producerii modificării, şi să
îndeplinească în permanenţă aceste condiţii pe durata derulării contractelor;
20. să respecte prevederile actelor normative referitoare la sistemul asigurărilor sociale de
sănătate;
21. să nu refuze acordarea asistenţei medicale în caz de urgenţă medico-chirurgicală, în limita
competenţei, ori de câte ori se solicită;
22. să acorde servicii medicale asiguraţilor fără nicio discriminare, folosind formele cele mai
eficiente de tratament, indiferent de casa de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă
asiguratul;
23. să acorde cu prioritate asistenţă medicală femeii gravide şi sugarilor;
24. să afişeze într-un loc vizibil numele casei de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie
contractuală, precum şi datele de contact ale acesteia: adresă, telefon, fax, e-mail, pagină web;
25. să elibereze acte medicale, în condiţiile stabilite în normele metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2009, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.714/2008;
medicul de familie refuză transcrierea oricăror acte medicale cum ar fi concedii medicale, bilete
de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice, bilete de trimitere pentru consultaţii de
specialitate sau internare.
26. cabinetele medicale funcţionează cu minimum un asistent medical indiferent de numărul de
asiguraţi înscrişi pe listă;
27. să respecte protocoalele de practică pentru prescrierea, monitorizarea şi decontarea
tratamentului în cazul unor afecţiuni, elaborate conform dispoziţiilor legale;
28. să raporteze casei de asigurări de sănătate serviciile care fac obiectul contractului de
furnizare de servicii medicale; începând cu data implementării sistemului de raportare în timp
real, acesta va fi utilizat de furnizorii de servicii medicale pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
29. să acorde asistenţa medicală necesară titularilor cardului european de asigurări sociale de
sănătate emis de unul din statele membre ale Uniunii Europene, în perioada de valabilitate a
cardului, respectiv beneficiarilor fomularelor europeane emise in baza Regulamentului CEE nr.
1408/1971 referitor la aplicarea regimurilor de securitate socială salariaţilor, lucrătorilor
independenţi şi membrilor familiilor acestora care se deplasează în interiorul comunităţii, în
aceleaşi condiţii ca pentru persoanele asigurate în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate din România; să acorde asistenţă medicală pacienţilor din alte state cu care România a
23
încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul
sănătăţii, în condiţiile prevăzute de respectivele documente internaţionale;
,
30. să utilizeze "sistemul informatic unic integrat". În situaţia în care se utilizează un alt sistem
informatic acesta trebuie să fie compatibil cu "sistemul informatic unic integrat", caz în care
furnizorii sunt obligaţi să asigure confidenţialitatea în procesul de transmitere a datelor;
31. să recomande dispozitive medicale de protezare stomii şi incontinenţă urinară ca urmare a
scrisorii medicale de la medicul de specialitate aflat în relaţie contractuală cu casa de asigurări de
sănătate;
32. să acorde serviciile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază, pachetul minimal de
servicii medicale şi pachetul de servicii pentru persoanele asigurate facultativ.
33. să întocmească bilet de trimitere, care este formular cu regim special unic pe ţară, pentru
serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţi de turism balnear şi de
recuperare, atunci când este cazul, şi să consemneze în acest bilet sau să ataşeze la bilet, în copie,
rezultatele investigaţiilor efectuate în regim ambulatoriu, precum şi data la care au fost efectuate,
care completează tabloul clinic pentru care se face trimiterea; în situaţia ataşării la biletul de
trimitere a rezultatelor investigaţiilor, medicul va menţiona pe biletul de trimitere că a anexat
rezultatele investigaţiilor şi va informa asiguratul asupra obligativităţii de a le prezenta medicului
căruia urmează să i se adreseze.
ATRIBUŢII ŞI SARCINI
a) Medicul de famile trebuie să respecte ordinea şi disciplina la locul de muncă , timpul de muncă aferent fiind de şapte ore zilnic, incluzând munca la cabinet şi solicitările la domiciliul asiguraţilor;
b) Să se prezinte la locul de muncă în deplină capacitate de muncă pentru a putea îndeplini în bune condiţii sarcinile ce îi revin;
c) Să nu se prezinte la programul de lucru sub influenţa băuturilor alcoolice;
d) Fiecare medic va avea autorizaţia de liberă practică valabilă (diploma de studii pentru medicii practicanţi);
e) Să afişeze o ţinută vestimentară decentă şi în concordanţă cu normele de protecţie a muncii din sistemul sanitar. Fiecare angajat va avea ecuson cu numele si prenumele scrise în clar precum şi funcţia.
f) Medicii vor avea asigurare de răspundere civilă (malpraxis), valabil pe perioada practicării profesiei.
g) Să asigure o relaţie bună cu asiguraţii;
h) Deciziile şi hotărârile cu caracter medical vor fi luate avându-se în vedere drepturile asiguratului , principiile medicale generale acceptate, nediscriminarea pacienţilor prin respectarea demnităţii umane, a principiilor eticii şi deontologiei medicale;
i) În tratarea pacienţilor să respecte secretul profesional al cabinetului şi al pacienţilor;
j) Să acorde asistenţă medicală de calitate tuturor pacienţilor cabinetului fără să facă discriminări rasiale , politice etc.;
k) Să asigure păstrarea ordinii, disciplinei şi curăţeniei la locul de muncă şi în zonele adiacente acestuia;
l) Să respecte măsurile de securitate şi sănătate la locul de muncă;
m) Să cunoască şi să respecte întocmai dispoziţiile cu caracter normativ referitoare la munca pe care o îndeplinesc, normele de protecţie a muncii şi PSI având în vedere că nu pot fi absolviţi de răspundere prin invocarea necunoaşterii acestora;
n) În permanenţă personalul se instruieşte cu noutăţile în domeniu legislativ şi ştiinţific specific muncii pe care o depune;
o) Să respecte fidelitatea faţă de angajator;
p) Să apere patrimoniul cabinetului şi să prevină orice sustragere de bunuri şi să ia masuri pentru evitarea degradării lor;
q) Să nu părăsească locul de muncă fără aprobarea şefului ierarhic;
r) Să nu absenteze nemotivat, iar învoirile şi concediile fără plată să fie justificate şi anunţate şefului ierarhic;
s) Să promoveze şi să întreţină relaţii de bună înţelegere şi colaborare cu colegii sau subordonaţii;
ş) Să promoveze în rândul asiguraţilor educaţia de prevenire şi riscurile a îmbolnăvirilor;
t) Medicul va participa în permanenţă la protejarea mediului ambiant şi va lucra doar cu intrumentar steril. Instrumentele sterile şi materialele folosite vor fi depozitate conform normelor in vigoare;
ţ) Să folosească integral timpul de lucru pentru realizarea atribuţiilor de serviciu;
u) Să întocmească corect şi cu simţ de răspundere documentele medicale solicitate de Direcţiile de Sănătate Publică şi casele de asigurări de sănătate;
v) Să administreze tratamentul medical cu simţ de răspundere şi să consemneze consultaţiile şi operaţiile efectuate în registrul de consultaţii şi fişele pacienţilor;
w) Să manifeste înţelegere faţă de pacienţi şi să evite orice atitudine care poate influenta negativ evoluţia bolii;
x) Acordarea sfaturilor de igienă şi nutriţie acolo unde este necesar;
y) Întocmirea rapoartelor scrise referitoare la activitatea depusă;
z) Responsabilitatea medicală incetează în cazul în care pacientul nu respectă prescripţia sau recomandarea medicală.
DR, BUDAU PUIU GHEORGHE
DEVA 10.04.2009
Acorda asistenta medicala in specialitatea medicina generala / medicina de familie
Acorda asistenta medicala de urgenta in limitele competentelor profesionale ce ii revin din
autorizatia de libera practica
examinarii in buletinul tipizat al unitatii
Prescrie tratamentul adecvat fiecarui pacient, cu respectarea normelor in vigoare
Respecta confidentialitatea actului medical
Respecta intimitatea fiecarui pacient
Respecta programul de lucru si regulamentul de ordine interioara al unitatii
Furnizorul de servicc medicale primare le are următoarele obligaţii:
1. să asigure în cadrul serviciilor furnizate potrivit pachetului de servicii de bază toate
activităţile necesare, în limita domeniului de competenţă a asistenţei medicale primare. Deasemenea, are obligaţia de a interpreta investigaţiile necesare în stabilirea diagnosticului;
2. să actualizeze lista proprie cuprinzând asiguraţii şi persoanele beneficiare ale pachetului
minimal de servicii medicale înscrise ori de câte ori apar modificări în cuprinsul acesteia, în
funcţie de mişcarea lunară a asiguraţilor şi a persoanelor beneficiare ale pachetului minimal de
servicii medicale, şi să comunice aceste modificări caselor de asigurări de sănătate - această
actualizare nu se referă la calitatea de asigurat; să actualizeze lista proprie în funcţie de
comunicările transmise de casele de asigurări de sănătate; să comunice caselor de asigurări de
sănătate datele de identificare a persoanelor cărora li s-au acordat serviciile medicale prevăzute în
pachetul minimal de servicii medicale; medicul de familie are obligaţia să anunţe în scris, în
momentul înscrierii pe lista proprie a unui asigurat plecat de la un alt medic de familie, atât
medicul de familie de la care a plecat asiguratul, cât şi casa de asigurări de sănătate, în maximum
15 zile lucrătoare; medicul de familie de la care a plecat asiguratul are obligaţia să transfere fişa
medicală a asiguratului, prin poştă, medicului primitor, în termen de 15 zile lucrătoare de la
solicitare şi să păstreze minimum 1 an o copie după fişa medicală a acestuia;
3. să înscrie din oficiu copiii care nu au fost înscrişi pe lista unui medic de familie odată cu
prima consultaţie a copilului bolnav în localitatea de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă a
acestuia. Nou-născutul va fi înscris pe lista medicului de familie care a îngrijit gravida, dacă
părinţii nu au altă opţiune exprimată în scris, imediat după naşterea copilului;
4. să înscrie pe lista proprie gravidele şi lehuzele neînscrise pe lista unui medic de familie la
prima consultaţie, în localitatea de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă a acestora ori la sesizarea
reprezentanţilor din sistemul de asistenţă medicală comunitară;
5. să nu refuze înscrierea pe lista de asiguraţi a copiilor, la solicitarea părinţilor, aparţinătorilor
legali sau la anunţarea de către casa de asigurări de sănătate cu care a încheiat contract de
furnizare de servicii medicale ori de către primărie, precum şi la sesizarea reprezentanţilor din
sistemul de asistenţă medicală comunitară sau a direcţiilor de protecţie a copilului pentru copiii
aflaţi în dificultate din centrele de plasament sau din familii substitutive;
6. să respecte dreptul la libera alegere de către asigurat a medicului şi a furnizorului; pentru
asiguraţii incluşi în Programul naţional cu scop curativ, alegerea furnizorului se face dintre cei
nominalizaţi prin actele normative în vigoare;
7. să respecte dreptul asiguratului de a-şi schimba medicul de familie după expirarea a cel puţin
6 luni de la data înscrierii pe lista acestuia; în situaţia în care nu se respectă această obligaţie, la
sesizarea asiguratului, casa de asigurări de sănătate cu care furnizorul a încheiat contract de
furnizare de servicii medicale va efectua actualizarea listei medicului de familie de la care
asiguratul doreşte să plece, prin eliminarea asiguratului de pe listă;
8. să solicite asiguraţilor, la înscrierea pe lista proprie, documentele justificative care atestă
calitatea de asigurat conform prevederilor legale în vigoare;
9. să prescrie investigaţii paraclinice numai ca o consecinţă a actului medical propriu;
investigaţiile paraclinice recomandate trebuie să fie în concordanţă cu diagnosticul. Pentru
recomandarea de investigaţii paraclinice trebuie să utilizeze biletele de trimitere pentru
21
investigaţiile paraclinice din sistemul asigurărilor sociale de sănătate, care sunt formulare cu
regim special, unice pe ţară. Medicul de familie va refuza transcrierea de investigaţii paraclinice
care sunt urmare a unor acte medicale prestate de alţi medici.
10. să furnizeze tratamentul adecvat şi să prescrie medicamentele sub forma denumirii comune
internaţionale (DCI), astfel cum acestea sunt prevăzute în Lista denumirilor comune internaţionale
corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii cu şi fără contribuţie personală, pe
bază de prescripţie medicală, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, cu excepţia cazurilor
justificate medical în fişa medicală a pacientului, situaţie în care medicul prescrie medicamentele
necesare pe denumire comercială, şi după caz, în concordanţă cu diagnosticul, numai ca o
consecinţă a actului medical propriu. Pentru prescrierea medicamentelor şi a unor materiale
sanitare trebuie să utilizeze formularul de prescripţie medicală pentru medicamente cu şi fără
contribuţie personală din sistemul asigurărilor sociale de sănătate, care este formular cu regim
special, unic pe ţară. Medicul de familie va refuza transcrierea de prescripţii medicale pentru
medicamente cu sau fără contribuţia personală a asiguraţilor şi după caz, pentru unele materiale
sanitare, care sunt consecinţe a unor acte medicale prestate de alţi medici. Excepţie fac situaţiile în
care pacientul urmează o schemă de tratament stabilită conform reglementărilor legale în vigoare
pentru o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice, iniţiată prin prescrierea primei reţete
pentru medicamente cu sau fără contribuţie personală şi, după caz, pentru unele materiale sanitare
de către medicul de specialitate aflat în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate,
comunicată numai prin scrisoare medicală, folosind exclusiv formularul tipizat aprobat prin ordin
al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate precum
şi situaţiile în care medicul de familie a prescris medicamente cu şi fără contribuţie personală la
recomandarea medicului de medicina muncii, recomandare comunicată prin scrisoare medicală.
Pentru medicamentele cu sau fără contribuţie personală prescrise în baza scrisorii medicale
primite de la medicul de medicina muncii, se va completa prescripţie medicală distinctă.
Pentru „Programul pentru compensarea în procent de 90% a preţului de referinţă al
medicamentelor acordate pensionarilor cu venituri realizate numai din pensii de până la 600 de lei
pe lună” medicul de familie prescrie inclusiv medicamente ca o consecinţă a actului medical
prestat de alţi medici aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pe baza
scrisorii medicale.
11. să respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate în conformitate cu
prevederile art. 238 şi 239 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, referitoare la diagnostic şi tratament;
12. să informeze asiguraţii cu privire la obligaţiile furnizorului de servicii medicale şi ale
asiguratului, referitoare la actul medical;
13. să respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum
şi intimitatea şi demnitatea acestora;
14. să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea
realizată conform contractului de furnizare de servicii medicale; factura va fi însoţită de
desfăşurătoarele/documentele justificative privind activităţile realizate, separat pentru asiguraţi,
pentru persoanele cărora li s-a acordat asistenţă medicală pentru accidente de muncă şi boli
profesionale, pentru cazurile prezentate ca urmare a situaţiilor în care le-au fost aduse prejudicii
sau daune sănătăţii de către alte persoane, pentru titulari ai cardului european de asigurări sociale
sănătate/ beneficiari ai formularelor europene emise in baza Regulamentului CEE nr. 1408/1971
şi pentru beneficiari ai acordurilor, înţelegerilor, convenţiilor sau protocoalelor internaţionale cu
prevederi în domeniul sănătăţii incheiate de Romania cu alte state, care au dreptul şi beneficiază
de servicii medicale pe teritoriul României de la furnizori aflaţi în relaţii contractuale cu casele de
asigurări de sănătate, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, în formatul solicitat de Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate. Desfăşurătoarele se stabilesc prin ordin al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate. Nerespectarea termenelor de depunere a facturii pentru o
perioadă de maximum două luni consecutive în cadrul unui trimestru, respectiv trei luni într-un
an, conduce la măsuri mergând până la rezilierea contractului de furnizare de servicii medicale;
22
15. să raporteze caselor de asigurări de sănătate datele necesare pentru urmărirea desfăşurării
activităţii în asistenţa medicală, potrivit formularelor de raportare stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare; începând cu data implementării sistemului de raportare în timp
real, acesta va fi utilizat de furnizorii de servicii medicale pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
16. să întocmească, prin medicii pe care îi reprezintă, formularul de bilet de trimitere către alte
specialităţi sau în vederea internării, care este formular cu regim special, unic pe ţară, atunci când
este cazul şi să consemneze în acest bilet sau să ataşeze la bilet în copie rezultatele investigaţiilor
paraclinice efectuate în regim ambulatoriu, precum şi data la care au fost efectuate, care
completează tabloul clinic pentru care se solicită internarea; în situaţia ataşării la biletul de
trimitere a rezultatelor investigaţiilor paraclinice medicul va menţiona pe biletul de trimitere că a
anexat rezultatele investigaţiilor paraclinice şi va informa asiguratul asupra obligativităţii de a le
prezenta medicului căruia urmează să i se adreseze;
17. să completeze corect şi la zi formularele privind evidenţele obligatorii cu datele
corespunzătoare activităţii desfăşurate, conform prevederilor legale în vigoare;
18. să respecte programul de lucru prevăzut în contract pe care să-l afişeze la loc vizibil şi să-l
comunice caselor de asigurări de sănătate şi direcţiilor de sănătate publică şi să organizeze
preluarea activităţii medicale de către un alt medic de familie pentru perioadele de absenţă;
19. să anunţe casa de asigurări de sănătate despre modificarea uneia sau a mai multora dintre
condiţiile care au stat la baza încheierii contractului de furnizare de servicii medicale, anterior
producerii acestora sau cel mai târziu la 5 zile lucrătoare de la data producerii modificării, şi să
îndeplinească în permanenţă aceste condiţii pe durata derulării contractelor;
20. să respecte prevederile actelor normative referitoare la sistemul asigurărilor sociale de
sănătate;
21. să nu refuze acordarea asistenţei medicale în caz de urgenţă medico-chirurgicală, în limita
competenţei, ori de câte ori se solicită;
22. să acorde servicii medicale asiguraţilor fără nicio discriminare, folosind formele cele mai
eficiente de tratament, indiferent de casa de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă
asiguratul;
23. să acorde cu prioritate asistenţă medicală femeii gravide şi sugarilor;
24. să afişeze într-un loc vizibil numele casei de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie
contractuală, precum şi datele de contact ale acesteia: adresă, telefon, fax, e-mail, pagină web;
25. să elibereze acte medicale, în condiţiile stabilite în normele metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2009, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.714/2008;
medicul de familie refuză transcrierea oricăror acte medicale cum ar fi concedii medicale, bilete
de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice, bilete de trimitere pentru consultaţii de
specialitate sau internare.
26. cabinetele medicale funcţionează cu minimum un asistent medical indiferent de numărul de
asiguraţi înscrişi pe listă;
27. să respecte protocoalele de practică pentru prescrierea, monitorizarea şi decontarea
tratamentului în cazul unor afecţiuni, elaborate conform dispoziţiilor legale;
28. să raporteze casei de asigurări de sănătate serviciile care fac obiectul contractului de
furnizare de servicii medicale; începând cu data implementării sistemului de raportare în timp
real, acesta va fi utilizat de furnizorii de servicii medicale pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
29. să acorde asistenţa medicală necesară titularilor cardului european de asigurări sociale de
sănătate emis de unul din statele membre ale Uniunii Europene, în perioada de valabilitate a
cardului, respectiv beneficiarilor fomularelor europeane emise in baza Regulamentului CEE nr.
1408/1971 referitor la aplicarea regimurilor de securitate socială salariaţilor, lucrătorilor
independenţi şi membrilor familiilor acestora care se deplasează în interiorul comunităţii, în
aceleaşi condiţii ca pentru persoanele asigurate în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate din România; să acorde asistenţă medicală pacienţilor din alte state cu care România a
23
încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul
sănătăţii, în condiţiile prevăzute de respectivele documente internaţionale;
,
30. să utilizeze "sistemul informatic unic integrat". În situaţia în care se utilizează un alt sistem
informatic acesta trebuie să fie compatibil cu "sistemul informatic unic integrat", caz în care
furnizorii sunt obligaţi să asigure confidenţialitatea în procesul de transmitere a datelor;
31. să recomande dispozitive medicale de protezare stomii şi incontinenţă urinară ca urmare a
scrisorii medicale de la medicul de specialitate aflat în relaţie contractuală cu casa de asigurări de
sănătate;
32. să acorde serviciile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază, pachetul minimal de
servicii medicale şi pachetul de servicii pentru persoanele asigurate facultativ.
33. să întocmească bilet de trimitere, care este formular cu regim special unic pe ţară, pentru
serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţi de turism balnear şi de
recuperare, atunci când este cazul, şi să consemneze în acest bilet sau să ataşeze la bilet, în copie,
rezultatele investigaţiilor efectuate în regim ambulatoriu, precum şi data la care au fost efectuate,
care completează tabloul clinic pentru care se face trimiterea; în situaţia ataşării la biletul de
trimitere a rezultatelor investigaţiilor, medicul va menţiona pe biletul de trimitere că a anexat
rezultatele investigaţiilor şi va informa asiguratul asupra obligativităţii de a le prezenta medicului
căruia urmează să i se adreseze.
ATRIBUŢII ŞI SARCINI
a) Medicul de famile trebuie să respecte ordinea şi disciplina la locul de muncă , timpul de muncă aferent fiind de şapte ore zilnic, incluzând munca la cabinet şi solicitările la domiciliul asiguraţilor;
b) Să se prezinte la locul de muncă în deplină capacitate de muncă pentru a putea îndeplini în bune condiţii sarcinile ce îi revin;
c) Să nu se prezinte la programul de lucru sub influenţa băuturilor alcoolice;
d) Fiecare medic va avea autorizaţia de liberă practică valabilă (diploma de studii pentru medicii practicanţi);
e) Să afişeze o ţinută vestimentară decentă şi în concordanţă cu normele de protecţie a muncii din sistemul sanitar. Fiecare angajat va avea ecuson cu numele si prenumele scrise în clar precum şi funcţia.
f) Medicii vor avea asigurare de răspundere civilă (malpraxis), valabil pe perioada practicării profesiei.
g) Să asigure o relaţie bună cu asiguraţii;
h) Deciziile şi hotărârile cu caracter medical vor fi luate avându-se în vedere drepturile asiguratului , principiile medicale generale acceptate, nediscriminarea pacienţilor prin respectarea demnităţii umane, a principiilor eticii şi deontologiei medicale;
i) În tratarea pacienţilor să respecte secretul profesional al cabinetului şi al pacienţilor;
j) Să acorde asistenţă medicală de calitate tuturor pacienţilor cabinetului fără să facă discriminări rasiale , politice etc.;
k) Să asigure păstrarea ordinii, disciplinei şi curăţeniei la locul de muncă şi în zonele adiacente acestuia;
l) Să respecte măsurile de securitate şi sănătate la locul de muncă;
m) Să cunoască şi să respecte întocmai dispoziţiile cu caracter normativ referitoare la munca pe care o îndeplinesc, normele de protecţie a muncii şi PSI având în vedere că nu pot fi absolviţi de răspundere prin invocarea necunoaşterii acestora;
n) În permanenţă personalul se instruieşte cu noutăţile în domeniu legislativ şi ştiinţific specific muncii pe care o depune;
o) Să respecte fidelitatea faţă de angajator;
p) Să apere patrimoniul cabinetului şi să prevină orice sustragere de bunuri şi să ia masuri pentru evitarea degradării lor;
q) Să nu părăsească locul de muncă fără aprobarea şefului ierarhic;
r) Să nu absenteze nemotivat, iar învoirile şi concediile fără plată să fie justificate şi anunţate şefului ierarhic;
s) Să promoveze şi să întreţină relaţii de bună înţelegere şi colaborare cu colegii sau subordonaţii;
ş) Să promoveze în rândul asiguraţilor educaţia de prevenire şi riscurile a îmbolnăvirilor;
t) Medicul va participa în permanenţă la protejarea mediului ambiant şi va lucra doar cu intrumentar steril. Instrumentele sterile şi materialele folosite vor fi depozitate conform normelor in vigoare;
ţ) Să folosească integral timpul de lucru pentru realizarea atribuţiilor de serviciu;
u) Să întocmească corect şi cu simţ de răspundere documentele medicale solicitate de Direcţiile de Sănătate Publică şi casele de asigurări de sănătate;
v) Să administreze tratamentul medical cu simţ de răspundere şi să consemneze consultaţiile şi operaţiile efectuate în registrul de consultaţii şi fişele pacienţilor;
w) Să manifeste înţelegere faţă de pacienţi şi să evite orice atitudine care poate influenta negativ evoluţia bolii;
x) Acordarea sfaturilor de igienă şi nutriţie acolo unde este necesar;
y) Întocmirea rapoartelor scrise referitoare la activitatea depusă;
z) Responsabilitatea medicală incetează în cazul în care pacientul nu respectă prescripţia sau recomandarea medicală.
DR, BUDAU PUIU GHEORGHE
DEVA 10.04.2009
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu